انواع قهوه ( قهوه ترک )

محبوب ترین قهوه نزد ایرانیان قهوه ترک است که روش تهیه آن نسبت به سایر قهوه ها آسان تر است . ایرانی ها به دلیل غلیظ بودن قهوه ترک علاقه بیشتری به خوردن این قهوه دارند . قهوه ترک برخلاف نامش در کشورهای سنگاپور ، اندونزی و مالزی کاشته می شود اما از آنجا که طرز تهیه این قهوه اولین بار توسط ترکهای عثمانی ابداع شد ، به قهوه ترک شهرت یافته است . برای تهیه قهوه ترک کافی است به اندازه دلخواه قهوه مرغوب تهیه کنید و سپس یک قاشق سر پر مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد را در قهوه جوش بریزید و خوب مخلوط کنید . قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید . نکته مهم در تهیه قهوه ترک :
به محض اینکه کف قهوه بالا آمد قهوه جوش را از روی حرارت بردارید . در صورتی که قهوه را برای چند نفر آماده کرده اید ؛ ابتدا به صورت مساوی کف ها را داخل فنجان بریزید و بعد قهوه را اضافه کنید . قهوه ترک برخلاف سایر قهوه ها نیازی به دستگاه مخصوص قهوه ساز ندارد و فقط یک شیر جوش معمولی هزار و پانصد تومانی کافی است

ادامه مطلب

مزه غذاها را چگونه تشخیص می دهیم؟

اگر شما از نزدیک به زبان خود در آیینه نگاه کنید،نا همواری های کوچک زیادی را روی آن خواهید دید؛این ناهمواری ها (حلمه) نام دارند.روی این ناهمواری ها (تکمه های چشایی) قرار گرفته اند و ما انسان ها تقریبا سه هزار تکمه ی چشایی روی زبانمان داریم.
مزه ی مواد وقتی در دهان خوب احساس می شود که به صورت محلول باشد؛هنگامی که ما چیزی را می خوریم،آب دهان مواد شیمیایی غذا را در خود حل می کند؛ذرات ریزی از این مواد شیمیایی ،با تکمه های چشایی تماس پیدا کرده و احساس چشایی را ایجاد می کند؛وقتی که حرکت این ذرات بیشتر باشد،احساس چشایی قویتر است و به همین دلیل وقتی غذا گرم است طعم و مزه قویتری دارد.تکمه های چشایی ما انسان ها به سادگی می توانند شور،شیرین، ترش و تلخ را احساس کنند.هر قسمت از سطح زبان نسبت به یکی از مزه ها حساس است:
نوک زبان طعم شیرین را خوب درک می کند در حالی که قسمت عقب زبان قدرت بیشتری برای درک مزه ی تلخ دارد؛ بد نیست بدانیم ترشی هم ترکیبی از سه مزه ی شور،شیرین و تلخ است،از این نظر غذای ترش نیز به وسیله زبان احساس می شود.سرانجام اینکه مزه ی شور غذاها به وسیله کناره های زبان قابل تشخیص است.

ادامه مطلب

فواید شکلات برای قلب و …

تحقیقات جدید نشان داده است شکلات برای سلامت قلب مفید است و مانع از لخته شدن خون می‌شود. کلسترول خون را تنظیم کرده و به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول‌ها جلوگیری می‌کند.
از طرف دیگر مصرف روزانه 30 گرم شکلات تلخ فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد وسبب افزایش حافظه نیز می‌شود. این ماده خوراکی لذیذ می‌تواند روند سخت شدن عروق در افراد سیگاری را نیز کند نماید.
جالب است بدانید تئوبرومین موجود در شکلات در داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود و خوردن شکلات تلخ می‌تواند دفعات سرفه و تاثیر سوء‌ آن بر سیستم قلبی عروقی و اعصاب مرکزی را کاهش ‌دهد. شیر کاکائو نیز سبب سرحالی و تقویت عضلات می‌شود و برای ورزشکاران بسیار مفید است.
منبع: آکاایران

ادامه مطلب

غذاهایی که شما را باهوشتر می‌کنند (اسفناج، کلم پیچ و بروکلی)

خوردن برگهای سبز تیره مثل اسفناج، کلم پیچ و بروکلی که سرشار از آنتی اکسیدانها از جمله ویتامین C و بتاکاروتن است برای سالم نگاه داشتن بدن و مغز بسیار ضروری است. این نوع سبزیجات منبع خوبی از اسیدفولیک هستند که می توانند به سرعت پردازش اطلاعات و به یادآورن خاطرات کمک کند. نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که فولیک اسیدی که در این برگهای سبز سبزیجات یافت شده می تواند در مقابل بیماریهای شناختی در سالخوردگی موثر باشد.

ادامه مطلب

کاکائو بخورید تا چربی هایتان بسوزد

شکلات‌های سیاهی که کاکائوی بیشتری دارند سرشار از آنتی اکسیدان های فنولیک بوده و خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. به عقیده متخصصان کاکائو عصب‌ها را از آسیب و التهاب دور می‌کند، مقاومت پوست را در برابر آسیب‌های اشعه های ماورای بنفش بالا می‌برد، سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. اگر می‌خواهید ذخیره و انباشتگی چربی‌ها را کاهش دهید از مصرف کاکائو غافل نشوید و در عین حال در مصرف آن زیاده‌روی هم نکنید.

ادامه مطلب

غذاهایی که شما را باهوش تر می‌کنند (ماهی های چرب)

اگر برای به خاطر آوردن این که امروز چه روزی است و یا یک ساعت پیش چه غذایی را به عنوان ناهار صرف کرده اید، باید به مصرف غذاهایی بپردازید که مغزتان را ارتقا بدهد، یکی از این غذاها ماهیهای چرب هستند.
اسیدهای چرب امگا -3 که در ماه های چرب چون سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی برای تمام بخشهای بدنمان ارزشهای فوق العاده ای دارند و به نظر می رسد که مغز نیز از این قائده مستثنی نیست. تحقیقات دانشگاه کیوپیو در فنلاند نشان می دهد که خوردن ماهی های چرب برای سه بار در هفته خطر مشکلات مغزی را تا 26 درصد کاهش داده و از زوال حافظه جلوگیری می کند.
منبع: فودکلاب

ادامه مطلب

چند نکته در انتخاب شکلات تیره

در هنگام انتخاب شکلات تیره به موارد زیر دقت کنید:
- حاوی ۷۰ درصد و یا بیشتر کاکائو باشد.
-از کره کاکائو به جای روغن نارگیل و یا روغن پالم در آن استفاده شده باشد. اگرچه کره کاکائو نیز حاوی چربی‌های اشباع است٬ ولی نشان داده شده است که این نوع اسیدهای چرب اثری خنثی بر میزان کلسترول خون دارند که بر خلاف اثر روغن پالم و یا روغن نارگیل است.
- بدون استفاده از روغن‌های هیدروژنه (چربی‌های ترانس) که اثر منفی بر کلسترول خون دارد، تهیه شده باشد.
- شکلات با کیفیت بالا حاوی کاکائو جامد بیشتری است. قهوه‌ای و یا قهوه‌ای تیره و براق است. از خرید شکلاتی که سایه‌ای متمایل به خاکستری همراه با دانه‌های سفید و یا سوراخ‌های کوچک بر سطح آن دارد خودداری کنید.
منبع: نورپرتال

ادامه مطلب

تاریخچه شکلات (قسمت سوم)

پس از عرضه شکلات شیری توسط سوئیسی ها، در اوایل 1900 آمریکایی ها شروع به مخلوط نمودن مواد دیگر در شکلات کردند و در تنسی اولین نوع این مخلوط به نام گو گو کلاسترز مخلوطی از بادام زمینی و کارامل با رویه ای از میلک چاکلت به بازار عرضه شد. در همان دوره ماشین آلات صنعتی برای تولید شکلات پیشرفت نمودند، ماشینها قادر بودن شکلات را بسیار سریعتر از کارگران درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزانتر شد و مردم معمولی توانایی خرید شکلات را پیدا کردن. با اینهمه محبوبیت و فراوانی شکلات بعد از جنگ جهانی اول به دست آمد. زیرا شکلات جیره اصلی و میان وعده سربازها در میادین جنگ شده بود. وقتی سربازها به خانه برگشتند از شکلات تعریف می کردند و به این ترتیب در سال 1930 چهل هزار نوع شکلات تولید شد. در جنگ جهانی دوم شکلات برای نیروهای خارج از کشور فرستاده می شد تا به این ترتیب به جیره آنها کمکی شده باشد

ادامه مطلب

مـقـایـسـه روغـن آفـتـابـگردان، ذرت و کانـولا (قسمت اول)

روغن‌ها معمولاً به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شوند؛ آن‌هایی که مقاومتشان در برابر گرما و حرارت بالاست و بیشتر به درد سرخ کردن می‌خورند و آن‌هایی که مقاومت چندانی در برابر حرارت ندارند و برای سرو سالاد یا پخت غذاهایی مانند برنج استفاده می‌شوند.
اگر روغن‌هایی مانند روغن زیتون را که مخصوص سرخ کردن نیستند، بیش از اندازه در معرض حرارت مستقیم قرار دهید و مثلاً با آن‌ها سیب‌زمینی یا ماهی سرخ کنید، در اثر گرمای زیادی که می‌بینند، اکسید می‌شوند. اکسید شدن روغن و مصرف آن هم می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را در بدن ایجاد کند؛ بنابراین استفاده از روغن‌های مناسب برای سرخ کردن مواد غذایی مختلف بسیار مهم است.
روغن‌های سرخ کردنی را باید تا حد امکان درون ظروفی تیره رنگ نگهداری کرد تا تماس کمتری با نور داشته باشند.ضمن اینکه بهتر است این روغن‌ها را بیش از 3 بار استفاده نکنید و پس از هر بار استفاده، آن‌ها را صاف کنید تا تکه‌های سوخته غذاهای قبلی در آن‌ها باقی نماند. با این مقدمه می‌خواهیم در قسمت های بعد این نوشته، 3 روغن مخصوص سرخ کردن را با یکدیگر مقایسه کنیم.
روغـن آفـتـابـگردان - روغـن ذرت - روغـن کانـولا
منبع: فود کلاب

ادامه مطلب

ارزش غذایی بستنی

هرچی هوا گرمتر میشه بیشتر هوس بستنی می کنیم، پس بهتره درباره ارزش غذایی بستنی هم بیشتر بدونیم. شاید شما هم دیده باشید كه روی پاكت بستنی‌ها، میزان كالری آن، مواد تشكیل‌ دهنده و... را در جدولی درج می‌ كنند. اگر حسابی دنبال رژیم لاغری هستید، نباید بستنی را در برنامه غذایی‌ تان قرار دهید، ولی اگر وسوسه شدید و دور از چشم دیگران یك عدد بستنی نوش ‌جان كردید، حداقل به سراغ بستنی‌های ساده‌تر كه در آنها خبری از پسته و بادام و تكه‌های خامه نیست بروید. متخصصان می‌ گویند: ارزش غذایی بستنی‌ها به ارزش غذایی مواد اولیه كه در ساخت آن استفاده شده است، بستگی دارد. چربی بستنی دو تا سه برابر چربی شیر و پروتئین آن كمی بیشتر از شیر است. تخم‌ مرغ، میوه و شكر تركیبات دیگر بستنی هستند كه ارزش غذایی آن را افزایش می‌ دهند كه ممكن است از این نظر چندان به ذائقه طرفداران رژیم، خوشایند نباشد.
چون در تهیه بستنی از شیر استفاده شده است، بنابراین شما ویتامین A ، ویتامین B1 (تیامین)، B2(ریبوفلاوین)، B3(نیاسین) و ویتامین E را در بستنی خواهید یافت. اگر هم در تولید بستنی میوه‌ای از میوه‌های تازه استفاده شده باشد، ویتامین C نیز در بستنی شما پیدا خواهد شد. كلسیم و فسفر كه در شیر بستنی موجود است، برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است.
منبع: تبیان

ادامه مطلب